INFRASTRUKTURA, BUDOWNICTWO

Infrastruktura, budownictwo

  • Możliwości ortofotomapy liniowej

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------

    Ortofotomapa liniowa wykonana wzdłuż pasa drogowego, rzeki itp. pozwala na monitoring i inwentaryzację prac budowlanych. Wykonywana cyklicznie, co kilka miesięcy, stanowi wartościową dokumentację postępu prac budowlanych i zmian w obrębie opracowania. Ortofotomapę integrujemy z mapą do celów projektowych oraz projektem przebudowy drogi.

    W naszej pracy korzystamy z:

    • Samolot bezzałogowy Fenix ze zinegrowaną kamerą Sony@6000 oraz obiektywem ze stałą ogniskową 40 mm.
    • Fotopunktów na trasie nalotu wyznaczonych przez geodetów.
    • Agisoft PhotoScan Professional do obróbki gotowego materiału zdjęciowego.

    Czego potrzebujemy na miejscu:

    • Miejsce startu dla samolotu to płaski teren o wymiarach 50x100 metrów pozbawiony wysokich drzew i obiektów budowlanych.
    • Wiatr w porywach maksymalnie 10m/s, pogoda bezdeszczowa oraz brak lokalnych zamgleń.
  • Cechy ortofotomapy liniowej wykonanej przy użyciu UAV

    • bardzo wysoka rozdzielczość mapy – od 1 cm/px
    • bardzo wysoka dokładność pomiaru w stosunku do współrzędnych geodezyjnych – dokładność terenowa od 2,5 cm w poziomie i pionie.
    • aparat mocowany jest na dedykowanym gimbalu co zapobiega jego przechyłom w trakcie lotu. Wszystkie zdjęcia wykonywane są w pionie.
    • każde zdjęcie ma zapisane tzw. logi ze współrzędnymi środka x, y, z.
    • ortofotomapa posiada wszystkie cechy mapy geodezyjnej: charakteryzuje się jednolitą skalą dla całej powierzchni terenu, jest wpasowana w układ współrzędnych oraz odwzorowuje odległości oraz kubaturę elementów terenu. Charakteryzuje się dużą dokładnością pomiaru, porównywalną z pomiarem geodezyjnych, co umożliwia zastąpienie tradycyjnego pomiaru tachimetrem, który jest długotrwały i kosztowny.
    • krótki okres wykonania zlecenia – ogranicza nas jedynie pogoda, a pierwsze wyniki możliwe już po 24 godzinach od wykonania nalotu.
    • możliwość nalotu na niewielkim obszarze, nieopłacalnym w przypadku samolotu załogowego.